onsdag 5 oktober 2011

Husqvarna CB

Husqvarna CB började tillverkas i början av 1900-talet (1902/1903). C.B. står för Central Bobbin, symaskinen har en rund spole för undertråden istället för de båtformade skyttlar som fanns i  många av de tidiga symaskinerna. Maskinen syr enbart raksöm och det kan den göra både framåt och bakåt. 1934 slutade man göra den här modellen och ersatte den med Husqvarna CB-N klass 12. 

Trampa eller handveva symaskinen fick man göra fram till 20-30-talet då den elektriska motorn började slå igenom. Min Husqvarna C.B. trampmaskin har ett förflutet i Karlsborg och andra orter i Västergötland. Den hade stått oanvänd i en massa år när jag övertog den men efter en ganska lätt rengöring (borsta bort ingrott damm i spolhus och matartänder mm) och oljning (obs! använd bara Symaskinsolja) av alla rörliga delar så syr den jämnt och fint igen. 


Här ser man spolkapseln införd i spolhuset.  Rätt införd ska den lilla tappen eller piggen som pekar snett uppåt i spolkapselns översida finna sin plats i överdelen av spolhuset. Det brukar klicka till när den hamnar rätt. Den runda spolen med undertråden sitter dold där inne och övertråden förs ner av nålen, fångas upp av en griparm i spolhuset och förs runt undertråden och på ett alldeles mekaniskt och för mig alldeles magiskt sätt har ett stygn bildats. Och detta gör maskinen om och  om igen, tusentals små välformade stygn.

30 kommentarer:

  1. Vet du hur man spänner drivremmen på en CB?

    SvaraRadera
  2. Hej rombing. Jag antar att det är en trampsymaskin du menar (det finns ju en del gamla CB som är eldrivna också)med en lång läderrem? Remmen ska vara slak och ospänd när du inte syr, när du ska sy lägger du rätt remmen i de spår som finns på drivhjulet på bordet ovanför trampan och ser till att remmen löper fint även i spåret uppe på maskinen vid handhjulet. Är den alltför lång så får du helt enkelt kapa av en liten bit och sätta ihop igen. Men det är bra att lära sig att trampa maskinen med en inte alltför hårt spänd rem, det blir lite lättare att kontrollera farten och starten och stoppen då. Ibland kan en gammal rem vara av rätt längd men när den använts flitigt händer det att den blir slät och helt glatt på ytan och då blir det inget motstånd utan remmen bara slirar på maskinen. Då kan du helt enkelt gå över remmen med ett sandpapper av lite grövre modell så remmen blir rugglig i ytan igen. På så sätt får den bättre grepp mot drivhjulet. Hoppas detta var till hjälp. Roligt om du hör av dig och talar om hur det gick!

    SvaraRadera
  3. Hejsan! :) Jag står i dagsläget och funderar på att köpa en Husqvarna CB-N, och undrar om du vet ifall man kan sy läder med en sådan? Hette "läder-serien" något speciellt? :)

    SvaraRadera
  4. Hej Daniel
    Kul att du tänker köpa en trampsymaskin. Husqvarna CB är en bra maskin som är rolig att sy på. En del gamla begagnade symaskiner kan förstås vara slita eller dåligt skötta, så provsy gärna innan du köper (fast jag har köpt oprovat och efter att remmen justerats, mängder av damm tagits bort och maskinen fått ny fräsch symaskinsolja så blir de som nya...). Varken CB eller CB-N är avsedda för läder, om någon påstår att maskinen syr i det skulle jag tro att den maskinen har fått arbeta för hårt. Välj en annan. Singer har en skomakarmaskin som klarar läder, Singer 29k4 och liknande. Den är ganska lätt att få tag på fortfarande, välj en så´n om du ska sy i kraftigt läder. Med CB syr du i skinn, tjocka tyger och genom flera lager tyg utan vidare, en jättefin hushållsmaskin för att sy kläder och hemtextil.

    SvaraRadera
  5. Hejsan. Har en eldriven Typ C.B. Nu till min fråga, vet inte riktigt hur tråden ska löpa ner till nålen? Har du någon bra beskrivning? Väldigt tacksam för svar :) Hälsningar Sebb

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebb
      Nu har jag lagt upp en beskrivning av hur man trär tråden i en Husqvarna C.B. Hoppas det fungerar för dig nu. Roligt om du hör av dig och berättar hur det gick!

      Radera
    2. Hej Eva!
      Har en Husqvarna CB, men saknar bruksanvisning. Hittar inte din utlovade beskrivning av hur man trär tråden. Kan du lägg ut den igen? Vet du om man kan få tag på en bruksanvisning? Mycket tacksam för svar!
      Hälsningar
      Marianne

      Radera
    3. Hej Marianne. Du har antagligen redan hittar inlägget med hur man trär tråden men om inte: klicka på Husqvarns C.B. i högersidans marginal under rubriken Etiketter så dyker det upp. Hoppas du fått igång din maskin!

      Radera
  6. Hej Sebb Har du hunnit komma på hur det fungerar? Jag ska se om jag har någon bild som visar hur den gamla symaskinen ska träs och lägga ut det här under dagen så du kan komma igång och sy på den.

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Vet du vad en Cb är värd?
    Mvh. Kent

    SvaraRadera
  8. Hej. Nu har jag fösökt att fylla på tråd på undertrådsspolen men jag får inte till det. Hur gör man det? Kan någon förklara? Med vänlig hälsning Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie
      På högersidan på din maskin så finns en spolhållare (en liten pinne lagom för spolen) för undertrådsspolen. Sätt din spole där och led tråden från ovansidan av maskinen ner till en liten trådspännare (två små skivor) där den ska passera innan den går upp till spolen. Jag brukar trä in trådänden i ett av spolens hål (de brukar vara håliga på C.B:n) och snurra den runt spolen några gånger så att den fäster. Om du låter tråden sticka ut en bi så kan du hålla i den när du trampar igång annars finns alltid risken att trampningen drar ut tråden från spolen. När du sätter spolen på pinnen så se till att den lilla tappen längst in klickar i motsvarande öppning på spolen. Nu ska du frigöra matningen av maskinen, det gör du med ratten som sitter mitt i det stora handhjulet på höger sida av maskinen. Lossa det så kommer inte nålen och maskinen att sy medan du trampar för att fylla spolen. Hoppas detta var begripligt. Hör av dig och berätta hur det går!

      Radera
  9. Hej har en Husqvarna cb jag undrar var jag kan hitta hur man smörjer den . Den är ombyggd från tramp till elektrisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Totta. Du har kanske redan hittat var du oljar din maskin? Det finns ju ofta en bruksanvisning. Saknar du den så kan du droppa en droppe symaskinsolja i varje hål som finns i symaskinskroppen. Droppa också en droppe olja på de ställen där maskinens rörliga delar rör sig (om du förstår vad jag menar). Kolla under maskinen så ser du hur det rör sig. OBS! använd bara en bra symaskinsolja. Ingenting annat! Om du hör av dig igen så kanske jag kan lägga ut en bild av ställena som ska oljas...

      Radera
  10. Jag är så tacksam för det här inlägget! Köpte en Husqvarna CB på auktion för ett bra tag sedan och nu känner jag att jag vågar försöka mig på att använda den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Victoria! Klart du ska sy på din gamla Husqvarna C.B. Jag har flera gamla symaskiner, både Husqvarna och Singer och de fungerar jättebra, det är rolig att trampa! Tänk på att alltid dra handhjulet mot dig när du startar så att trampningen går åt rätt håll, annars brister tråden lätt.

      Radera
  11. Hej Eva, har precis köpt en Husqvarna C.B. och känner mig så nöjd! Men, undrar hur jag monterar drivremmen som hänger slakt efter transport. Den verkar ha tagits bort helt från trampan (ligger inte så att den bara är att dra på hjulet).
    Min fråga är: vad lossar jag enklast på för att få remmen på rätt plats?
    Hoppas jag lyckades förklara problemet.
    Signe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Signe
      Kanske har du redan fixat detta själv? Du behöver inte lossa något för att remmen har lossnat. Du lägger in den i skåran som är till för remmen innanför handhjulet på maskinens högersida. Efter det för du den ner under det stora hjulet som är kopplat till trampan (remmen ska löpa genom de två hål som finns i bordet nedanför handhjulet) och lägger in remmen i skåran som finns i hjulet. Remmen ska löpa i en "cirkel" den ska alltså inte vara korsad någonstans. Ibland finns det som en liten utskjutande del på det stora hjulet som hjälper till att få remmen på plats när du vrider runt det för att låta remmen löpa in i sin skåra. Det är lämpligt att börja föra in remmen vid den tappen så hjälper den att hålla remmen medan den då lätt kommer in på plats . Remmen ska inte vara alltför hårt spänd men det kan ända vara lite spänt innan den hamnat på plats. Hoppas detta var tillräckligt begripligt! Hör av dig och berätta hur det gått!

      Radera
  12. Hej Signe
    Kanske har du redan fixat detta själv? Du behöver inte lossa något för att remmen har lossnat. Du lägger in den i skåran som är till för remmen innanför handhjulet på maskinens högersida. Efter det för du den ner under det stora hjulet som är kopplat till trampan (remmen ska löpa genom de två hål som finns i bordet nedanför handhjulet) och lägger in remmen i skåran som finns i hjulet. Remmen ska löpa i en "cirkel" den ska alltså inte vara korsad någonstans. Ibland finns det som en liten utskjutande del på det stora hjulet som hjälper till att få remmen på plats när du vrider runt det för att låta remmen löpa in i sin skåra. Det är lämpligt att börja föra in remmen vid den tappen så hjälper den att hålla remmen medan den då lätt kommer in på plats . Remmen ska inte vara alltför hårt spänd men det kan ända vara lite spänt innan den hamnat på plats. Hoppas detta var tillräckligt begripligt! Hör av dig och berätta hur det gått!

    SvaraRadera
  13. Vilket håll ska nålen vara?

    SvaraRadera
  14. Hej Eva Sy retro. Jag har hittat en husqvarna C-B-N i svärmors gaderob har gjort ren den o oljat in den igen. Men till frågan var hittar jag snålar till den å vad ska det vara får nål. Dom som jag har passar inte. Har flera nyare husqvarna ex Epicen å 960 tacksam för svar / MARITA

    SvaraRadera
  15. Hej. Vet du vad det är för träslag i skivan? Min är fläckig och lite ful så skulle vilja fixa till träskivan. Men hittar ej vad det är för trä. /Lina

    SvaraRadera
  16. Hej, jag fick en Husqvarna c.b men utsn manuell , hur vet man vädret på den? Den är eldriven, svart och det står på den bara Husqvarna c.b

    SvaraRadera
  17. hej,vad för spole passar till dem

    SvaraRadera
  18. Hej jag hoppas denna blogg är aktiv fortfarande. Min fråga är om Singers handvev funkar till CB-N? Hittat nya vevar på Amazon nämligen och skulle vara trevligt att ha en nödmaskin ifall det händer något med strömmen. 😀

    SvaraRadera
  19. Avståndet mellan fästskruv och hjul skiljer sig, vad jag vet, mellan singer och husqvarna. Men fråga annars på fb, gruppen gamla symaskiner ...
    😊

    SvaraRadera
  20. Hej! Hittade den här bloggen och hoppas på lite assistans. I min hustrus barndomshem fanns en trampsymaskin som vi trodde att vi räddade. Vi körde ut den till landet och upptäckte att det var ett fint och tomt underrede. Det står stämplat 19086 på underredet och det lär vara en av Husqvarnas modeller. I källaren här hemma har vi ett fult underrede som vi aldrig tittat i, men där fanns en Husqvarna C.B. som verkar allt annat än omöjlig. Den går runt fint och matningen fungerar, så den behöver nog bara lite rengöring och service. Min fundering nu är om 19086 och C.B. är lika stora, om det skulle gå att flytta över C.B. till det fina underredet som en gång hyste en 19086? Jag hittar så lite info på nätet, Husqvarna verkar inte ha ansträngt sig, eller annars är jag dålig på att leta. Maskinerna är på helt olika hål, så jag vet inte om det är mödan värt att plocka ur C.B. ur det fula underredet. Får jag inte in den i det fina underredet så kommer det ju inte att funka. Tacksam för alla goda råd. Mvh Hans

    SvaraRadera
  21. Tack för ett jättebra inlägg! 🙏 jag köpte precis min Husqvarna c.b. Och letar mer information om den. Det här inlägget - och kommentarerna är guld värt! Hur hittade du källan till när de började tillverka cbn? 🙂 jag är bara nyfiken. Jobbar nu på att försöka åldersbestämma min trampmaskin. Den ser ut att vara likadan som din, går att fälla ner i bordet i ett hölje av fanér, små eklådor under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack på förhand! 🙏/Lovisa

      Radera
    2. Finns en facebookgrupp som heter Gamla symaskiner, vävstolar och stickmaskiner som verkligen rekommenderas, där får du svar på dina frågor. Kunniga vänliga entusiaster som älskar gamla symaskiner. Lycka till med din trampis❤️

      Radera

1917 års modefilm