söndag 15 november 2015

Att trä tråden rätt i Husqvarna C.B.

Detta inlägg är till Sebb och andra som undrar hur det fungerar.  De flesta symaskiner följer i stort sett likadana principer för att trä tråden men ofta finns det någonting som skiljer dem åt och det är ofta den där lilla detaljen som gör att det blir omöjligt att sy. Tråden leds från trådrullen genom olika hakar, skivor, öglor och skåror för att man ska få till rätt spänning i tråden och att maskinen ska kunna mata fram i lagom takt. Några maskiner träds på framsidan andra från baksidan och ibland hittar man en maskin där nålen träds från höger sida medan en annan ska få sin tråd trädd genom nålen framifrån. Har man ingen bruksanvisning får man prova sig fram. Här kommer en liten beskrivning för er som har en Husqvarna C.B.




Placera trådrullen på sin plats uppe på maskinen (det finns minst ett metallstift på maskinen "rygg"). Dra sedan tråden genom frontplåtens bakre skåra (nr. 1). Det är här det kan vara lite lurigt med C.B.:n eftersom det finns en skåra i frontplåtens främre sida också men den använder man som trådledare när man ska spola ny tråd på underspolen.
Låt tråden bakifrån gå in mellan trådspänningsskivorna (nr. 2), vidare runt under och när den kommer på framsidan av skivorna låt den löpa uppåt och lägg tråden fram över ledstiftet (nr. 3).
Sedan ska tråden vidare in i trådlyftarfjädern, den är den lilla tunna ståltrådsringen som sitter framför trådspänningsskivorna (nr 4). Det är bara att dra tråden uppåt när den ligger under öglan så åker den in på sin plats.
Efter det ska tråden träs in i trådlyftarens hål (nr. 5). Trådlyftaren rör sig upp och ned under tiden man syr. Det är viktigt att den ställs i sitt översta läge när man trär maskinen eller när man tar ut det man sytt ur maskinen. Här har jag ställt den nära trådspänningen så att alla delar kom nära varandra och man ser trädningens "kurva".
Från trådlyftaren (nr. 5) ska tråden vidare genom den trådledare som sitter på frontplåten (nr. 6). trådledaren är öppen i ena sidan så det gäller bara att dra tråden längs frontplåten och dra mot öglan så faller den lätt in på sin plats.
Sista momentet är att lägga tråden bakom trådledaren på nålstångens övre del (nr. 7) och sedan trä nålen. Nålen ska träs från vänster till höger på Husqvarna C.B.
Fånga upp undertråden genom att vrida balanshjulet mot dig. och samtidigt hålla i övertrådens ände. Balanshjulet ska alltid dras fram mot den som syr annars finns det stor risk att tråden går av. Min C.B är väldigt känslig för det, så fort jag råkar trampa den i fel riktning så brister tråden. Till sist en bild utan siffror och text så det syns lite tydligare.






7 kommentarer:

  1. Hej jag måste byta nål, glömde kolla vilket håll den platta delen ska vara? Kan någon hjälpa mig?

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för inlägget! Två frågor: var får jag tag på extra nålar till maskinen? Jag har letat överallt men inte hittat. Ska det vara någon särskild sort? Och hur spolar jag på maskinen? ursäkta dumma frågor men blir tacksam för svar 😀

    SvaraRadera
  3. Hej. Tack för mycket bra information. Jag försöker få igång en gammal Huskvarna Cb, men öglan på trådlyftarfjädern är borta. Vart kan jag få tag på en hel? Eller kan jag försöka böja till en ny ögla på kvarvarande fjäder?

    SvaraRadera
  4. Hej jag har just försökt att få igång min gamla Husqvarna som en gång tillhört min gammelmormor och jag själv är 65 så den har några år på nacken. Jag har tidigare kunnat sy på den men nu vill den inte ta upp undertråden vilket gör att det blir ingen söm. Har ngn något bra tips på vad jag ska söka felet?

    SvaraRadera
  5. Hej jag vill bara tacka för dett inlägg. Det betyder så mycket. Jag har en gammal Husqvarna C.b-n. Och det finns ingen instruktionsbok till den har letat massor och även frågat på husqvarna museet, men tyvärr brann deras arkiv ner förra millenniet så till dessa gamla trampmaskiner från början av 1900 finns ingen info bevarad tydligen. Där av får en annan testa sig fram. Tack för att du skrivit detta. Besitter du mer kunskap om dessa maskiner så skriv gärna mer. Tack igen. Emily 30 år

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för denna ovärderliga guide! Har spenderat eftermiddagen och kvällen med att restaurera gammelfarmors gamla CB och övat på att få in tramptekniken. Finns ju inga manualer till denna, men köpte en manual till modell 12 på Husqvarnabutiken, som var det närmaste jag lyckades hitta. Det enda jag inte lyckades lista ut var hur jag skulle trä den, och varför tråden går av så fort den råkar få lite snurr åt fel håll, men med hjälp av din guide fick jag till sist till det. Stort tack för din folkbildande och kulturbevarande gärning!

    SvaraRadera

1917 års modefilm