fredag 28 september 2012

Symaskinen bildar stygn med mekanisk magi

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om hur stygnen bildas med hjälp av den griparm som sitter runt skytteln med undertråd. På ett för mig nästan magiskt sätt skapar maskinen stygn efter stygn utan att jag egentligen begriper hur det går till. En övertråd och en undertråd - och om och om igen går de omlott och övertråden fångar upp undertråden och tar med den.... och ja, på något mystiskt sätt fungerar det. Nu har jag hittat en jättebra pedagogisk tysk beskrivning på Youtube så att jag nästan begriper hur det går till. Fast visst är det magiskt?
På bilden syns utklippta delar till en toile, en provklänning,  för att se om symönstret passar innan jag klipper till i det riktiga tyget. Där plagget ska sys ihop har jag markerat sömmarna med långa maskinsydda tråckelstygn. På det viset syns sömlinjerna (och känns!) på varje dels båda sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

1917 års modefilm