torsdag 23 februari 2012

Med handsöm och lite symaskin


För flera år sedan började jag sy den här dräkten med inspiration från medeltida kvinnokläder. Nu är den klar. Den inre klänningen är av oblekt linne och den yttre av ett mjukt fint ulltyg. Linneklänningen har jag sytt ihop på maskin men detaljerna har jag sytt för hand. Fållat och sytt i ärmar med kaststygn och efterstygn.
Runt halsringning och sprund har jag gjort läggsöm. Tråden till läggsömmen har jag tvinnat ihop av lite blandade lintrådar i olika färger som jag sedan sydde ner med enkla stygn av silkestråd med jämna mellanrum. Snörhålen är sydda med knapphålsstygn med en grön silkestråd. 


Samma typ av snörhål har jag gjort i sidorna på ullklänningen. De djupa ärmhålen var mode under senare delen av 1300-talet och kallades ibland för djävulsfönster av de som ogillade modenycket. Dräkten ska kunna användas av olika kvinnor därför gjorde jag den på detta sättet för att ge den en mer flexibel passform till olika kroppar.

När jag fållat ullklänningen har jag använt en tunn ulltråd. Egentligen ett vävgarn som jag en gång i tiden vävde ullgardiner av. Efsingarna som blev över när jag klippte ner väven har jag sparat och nu kom de till användning. Jag har sytt med små förstygn så att sömmen blir synlig även på rätsidan runt halsringning och ärmhål men fållat runt nederdelen mer osynligt. Det ockragula ulltygen var mycket behagligt att sy i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

1917 års modefilm